فهرست مقالات برحسب موضوع روانسنجی


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - ویژگی‌‌های روان‌سنجی مقیاس هیجان‌‌خواهی زاکرمن: عاملی برای پیش‌‌بینی اهمال‌‌کاری تحصیلی دانشجویان
      حمید رضا حسن آبادی سید سعید  ترابی
      در چند دهه اخیر هیجان‌‌خواهی به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی پیچیده، پویا و چندبعدی و مؤثر بر رفتارهای مخاطره‌‌آمیز مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص های روانسنجی مقیاس هیجان خواهی زاکرمن و پیش بینی اهمال کاری تحصیلی انجام شد. از بین دانشجویان مقطع کارشنا چکیده کامل
      در چند دهه اخیر هیجان‌‌خواهی به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی پیچیده، پویا و چندبعدی و مؤثر بر رفتارهای مخاطره‌‌آمیز مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص های روانسنجی مقیاس هیجان خواهی زاکرمن و پیش بینی اهمال کاری تحصیلی انجام شد. از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌‌های شهرستان دامغان تعداد 260 نفر با رعایت ملاک‌‌های ورود و خروج با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای در اردیبهشت ماه 1399 انتخاب شدند. سپس آنها به مقیاس‌‌های هیجان‌‌خواهی زاکرمن (1971)، خودکارآمدی پینتریچ و دیگروت (1990) و اهمال‌‌کاری تحصیلی مک‌‌کلوزکی و سیلزو (2015) در یک ترتیب یکسان پاسخ دادند. نتايج نشان داد كه ساختار چهار عاملی حساسیت به یکنواختی، تجربه‌‌جویی، ماجراجویی و بازداری‌‌زدایی مقياس هیجان‌‌خواهی زاکرمن برازش مطلوبی با داده‌‌ها داشت و اعتبار همسانی درونی آنها در دامنه 61/0 برای ماجراجویی تا 78/0 برای حساسیت به یکنواختی متغیر بود. ضرایب همبستگی خرده‌‌مقیاس‌‌های هیجان‌‌خواهی با مقیاس خودکارآمدی به‌منظور برآورد روایی واگرا حاکی از مقادیر غیر‌‌معنا‌‌دار و منفی در راستای تأیید فرضیه بود. یافته‌‌های رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نیز نشان داد مؤلفه‌‌های حساسیت به یکنواختی و ماجراجویی توانستند 27 درصد از واریانس اهمال‌‌کاری تحصیلی را تبیین کنند. به‌نظر می‌‌رسد نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار مقیاس هیجان‌‌خواهی به ‌مثابه ابزاری قوی در جهت سنجش رفتارهای مخاطرآمیز و هیجان‌‌خواه نوجوانان توسط پژوهشگران، درمانگران و مشاوران فراهم می‌‌کند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ویژگی های روانسنجی آزمون بندر گشتالت(2) در دانش آموزان مقطع ابتدایی
      علیرضا جوشنی مهدی عربزاده
      مهارت بینایی- حرکتی برای رشد انسان اساسی و جزء مهم ارزیابی های روان شناختی است و اجازه می‌دهد که فرد با محیط خود تعامل کافی داشته باشد. جهت سنجش این مهارت مهم بهتر است از ابزاری عینی و استاندارد استفاده نمود. با توجه به این که برای هر ابزار سنجش روانشناختی نیاز به بررسی چکیده کامل
      مهارت بینایی- حرکتی برای رشد انسان اساسی و جزء مهم ارزیابی های روان شناختی است و اجازه می‌دهد که فرد با محیط خود تعامل کافی داشته باشد. جهت سنجش این مهارت مهم بهتر است از ابزاری عینی و استاندارد استفاده نمود. با توجه به این که برای هر ابزار سنجش روانشناختی نیاز به بررسی ویژگی های روانسنجی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت(2) در دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مقطع ابتدایی نواحی 4 گانه آموزش و پرورش قم در سال تحصیلی 1401 – 1400 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 374 دختر و 444 پسر از 8 مدرسه انتخاب شدند. برای بررسی پایایی آزمون از روش‌های بازآزمایی و تنصیف استفاده شد. ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی آزمون در مراحل نسخه برداری و یادآوری به ترتیب 85/0 و 78/0 و همچنین میانگین ضریب پایایی تنصیف برابر با 67/0 بدست آمد. برای سنجش روایی آزمون از 3 روش]محاسبه ضرایب همبستگی بین نمرات آزمون بندرگشتالت(2) و آندره -ری(نسخه برداری65/0؛ یادآوری60/0) و سیستم نمره گذاری فراگیر و کوپیتز(نسخه برداری78/0- ؛ یادآوری68/0-)، مقایسه عملکرد کودکان با و بدون اختلال یادگیری[ بهره گیری شد. در مجموع با نگاهی اجمالی به نتایج تحقیقات پایایی و روایی انجام گرفته در این پژوهش، می توان آزمون بندر گشتالت(2) با سیستم نمره گذاری فراگیر را به عنوان ابزاری سودمند برای سنجش توانایی دیداری- حرکتی در افراد 6 تا ۱۲ سال به کار برد. پرونده مقاله