فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ارزیابی الگوی رابطه بین ذهنآگاهی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجیگری باورهای لذتبری و قدردانی
ذبیح الله کاوه فارسانی محسن نظری فر فاطمه محمودی نجف آبادیهدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل رابطه بین ذهن¬آگاهی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجی¬گری باورهای لذت¬بری و قدردانی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل ساکن شهر اصفهان در سال 1400 بود که در 5 سال اول زندگی زناشویی شان قر چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل رابطه بین ذهن¬آگاهی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجی¬گری باورهای لذت¬بری و قدردانی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل ساکن شهر اصفهان در سال 1400 بود که در 5 سال اول زندگی زناشویی شان قرار داشتند که از بین آنها 258 نفر از طریق نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های کیفیت رابطه زناشویی؛ قدردانی مک کالو و همکاران (2002)؛ ذهن¬آگاهی براون و رایان (2003) و باورهای لذت¬بری برایانت (2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده¬ها از روش¬های همبستگی پیرسون و تحلیل مدل-یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج رابطه مثبت و معنادار بین ذهن¬آگاهی، قدردانی و باورهای لذت¬بری با کیفیت رابطه زناشویی را نشان دادند (001/0p<). همچنین اثر غیرمستقیم باورهای ذهن¬آگاهی از طریق باورهای لذت¬بری و قدردانی بر کیفیت رابطه زناشویی و همچنین اثر غیر مستقیم ذهن¬آگاهی بر قدردانی از طریق باورهای لذت بری مورد تأیید قرار گرفت (05/0p<). بنابراین پیشنهاد می¬شود مشاوران و روانشناسان در حوزه خانواده از نتایج این پژوهش برای ارتقا کیفیت زندگی زناشویی و فردی خانواده¬ها استفاده کنند و با بکارگیری تدابیری جهت ارتقا و استفاده از مهارت¬های ذهن¬آگاهی، تجارب باورهای لذت¬بری و قدردانی جهت افزایش کیفیت رابطه زناشویی در کارهای آموزشی و بالینی خویش به کار گیرند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مسیرهای تحولی هوش شناختی در کودکان پیشدبستانی ایرانی
محسن دادجو شهریار غریب زاده مهتا واجدی مجرد الهه سبحانیهدف مطالعه حاضر، بررسی مسیرهای تحولی هوش شناختی در کودکان پیشدبستانی ایرانی جهت پیشگیری یا مداخله زودهنگام بوده است. نمونه موردمطالعه، 433 کودک سالم ایرانی (دختر=47.8 درصد) از پنج شهر شامل تهران، بندرعباس، مشهد، زرند و تبریز و در گستره 48 تا 78 ماهگی بود. جهت سنجش هوش چکیده کاملهدف مطالعه حاضر، بررسی مسیرهای تحولی هوش شناختی در کودکان پیشدبستانی ایرانی جهت پیشگیری یا مداخله زودهنگام بوده است. نمونه موردمطالعه، 433 کودک سالم ایرانی (دختر=47.8 درصد) از پنج شهر شامل تهران، بندرعباس، مشهد، زرند و تبریز و در گستره 48 تا 78 ماهگی بود. جهت سنجش هوش شناختی، از نسخه سوم فارسی مقیاس هوش اولیه پیشدبستانی وکسلر استفاده شد. از 42 مورد همبستگی موجود ، 22 مورد همبستگی پیرسون مثبت متوسط (.3<r<.7) مشاهدهشد که بیانگر همبستگی درونی بالای مؤلفههای شناختی هست. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین هوش کلامی، هوش عملی و هوش کلی در پسران و دختران وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال-والیس نشان داد که تغییرات معناداری بین مسیر تحولی هوش کلامی، هوش عملی و هوش کلی در دسته¬های سنی ششماهه وجود دارد که با آزمون تعقیبی گیمز-هاول این تغییرات بهطور دقیق¬تر بررسی شد. افزایش معنادار (p<.01) هوش شناختی در 48 تا 78 ماهگی، نشان میدهد که این سن، یکی از دورههای حیاتی مرتبط با تحول توانایی شناختی است. مسیرهای تحولی هوش شناختی یافته شده در پژوهش حاضر، میتواند به برنامهریزان و متخصصین کمک کند تا برنامه ریزی سودمندتری جهت اوایل کودکی داشته باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - انسجام خانوادگی و والدآزاری: نقش واسطه ای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزتنفس و تاب آوری
ذبیح اله عباس پور راضیه نظریان سامانی خدیجه شیرالی نیاهدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزتنفس و تاب¬آوری در رابطه بین انسجام خانوادگی و والدآزاری در دانش¬آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد و ماد چکیده کاملهدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزتنفس و تاب¬آوری در رابطه بین انسجام خانوادگی و والدآزاری در دانش¬آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد و مادران آنان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 779 نفر به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان این پژوهش پرسشنامه والد آزاری فرم پسران (PAS-bv)، مقیاس والد آزاری (دختر- مادر)(PAS-gm)، مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی (VCED)، مقیاس به تعارض زناشویی والدین (PMCS)، پرسشنامه انسجام خانواده (SFC)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ و تاب آوری کانر دیویدسون (CD-RIS)، را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین خشونت خانگی، تعارض زناشویی، انسجام خانوادگی، عزت نفس و تاب آوری با والد آزاری رابطه معناداری وجود دارد. مدل نهایی برازندگی مناسبی را نشان داد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که که انسجام خانوادگی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزت نفس و تاب آوری بر والد آزاری اثر معنادار دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دشواری در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلاء به وسواس فکری-عملی
فرزین باقری شیخانگفشه مریم سعیدی وحید صوابی نیری زهرا نخستین آصف زینب بوربورهدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دشواری در تنظیم هیجان و انعطاف¬پذیری شناختی بیماران مبتلاء به وسواس فکری-عملی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون-پس ¬آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه 30 نفر از بیماران دارای نشانگان وسواس فکری-عملی ک چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دشواری در تنظیم هیجان و انعطاف¬پذیری شناختی بیماران مبتلاء به وسواس فکری-عملی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون-پس ¬آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه 30 نفر از بیماران دارای نشانگان وسواس فکری-عملی کلینیک¬های روانشناسی شهر رشت در سال 1400 به عنوان نمونه پژوهش در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه¬ها با پرسشنامه¬های وسواس فکری-عملی پادوا توسط ساناویو (1988)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004) و انعطاف¬پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) مورد سنجش قرار گرفتند. پس از 10 جلسه 90 دقیفه¬ای درمان شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش، مجددا شرکت¬کنندگان به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. یافته¬های بدست آمده نشان داد درمان شناختی-رفتاری به طور معنی¬داری باعث کاهش دشواری در تنظیم هیجان (عدم¬پذیرش پاسخ¬های هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، نبود آگاهی هیجانی، راهبردهای محدود، نبود وضوع هیجانی) و افزایش انعطاف¬پذیری شناختی شده است (001/0>P). با توجه به مشکلاتی که بیماران مبتلا به وسواس در ابعاد هیجانی و شناختی دارند، لازم است در فرایند درمان بیماران به این موارد بیشتر توجه گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با تعللورزی تحصیلی با نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی
صادق حکمتیان فرد سید موسی گلستانههدف پژوهش بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با تعللورزی تحصیلی با نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال 1400 به تعداد چکیده کاملهدف پژوهش بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با تعللورزی تحصیلی با نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال 1400 به تعداد 8640 نفر تشکیل داد. 301 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار (ISQ)، مقیاس اهمال كاری فعال (APS)، مقیاس اهمال كاری غیرفعال (PPS)، پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (HPQ) و پرسشنامه ساختارهای کمالگرايی چندبعدی (MPCQ) را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار spss و amos استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد رابطه مستقیم متغیر طرحواره ناسازگارانه با کمالگرایی و طرحواره ناسازگار با ویژگیهای شخصیت معنیدار میباشد. همچنین رابطه مستقیم ویژگیهای شخصیت با تعللورزی تحصیلی معنیدار بود اما رابطه مستقیم کمال¬گرایی با تعللورزی تحصیلی معنیدار نبود. همچنین روابط غیر مستقیم طرحواره ناسازگار با تعللورزی تحصیلی از طریق ویژگیهای شخصیت معنیدار بود اما روابط غیر مستقیم طرحواره ناسازگار با تعللورزی تحصیلی از طریق کمال گرایی معنی دار نبود. بر اساس یافته¬های تحقیق نتیجه می¬گیریم که طرحواره¬های ناسازگار از طریق ویژگی¬های شخصیتی به خوبی با تعلل ورزی تحصیلی ارتباط پیدا می¬کنند. در پایان پیشنهادات لازم ارائه گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تبیین مدل پیشبینی تعارضات زناشویی دانشجویان براساس نیازهای اساسی
عبدالله شفیع آبادی کبری قاسمی مقدم اصغر شریفیهدف پژوهش حاضر تبیین مدل پیش بینی تعارضات زناشویی دانشجویان براساس نیازهای اساسی بود. پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متاهل 4 دانشگاه آزاد شهر تهران در سال 1398 بود. نمونه ای به تعداد 172 دانشجو (131 زن، 41 مرد) ک چکیده کاملهدف پژوهش حاضر تبیین مدل پیش بینی تعارضات زناشویی دانشجویان براساس نیازهای اساسی بود. پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متاهل 4 دانشگاه آزاد شهر تهران در سال 1398 بود. نمونه ای به تعداد 172 دانشجو (131 زن، 41 مرد) که با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای و در داخل هر خوشه با استفاده از روش نمونه¬گیری مبتنی بر هدف، انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از پرسشنامههای تعارضات زناشویی (MCQ)و نیازهای اساسی گلاسر گردآوری شدند و با استفاده از نرم افزار spss-22 تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که میان میزان ارضاشدگی نیازهای اساسی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همبستگی میان تعارضات زناشویی با نیاز به عشق و تعلق خاطر و نیاز به تفریح نیز منفی و معنادار است. همبستگی میان پنج نیاز اساسی مثبت و معنادار است؛ لذا تعارضات زناشویی با استفاده از نیازهای اساسی قابل پیشبینی است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - پیش بینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با میانجی گری توانمندی ایگو در دانشجو معلمان
جمشید جراره امید سیفوریپژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با نقش میانجی گری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود، جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی را در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400- چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با نقش میانجی گری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود، جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی را در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 شامل می شد. شرکت کنندگان 161 نفر دختر و پسر بودند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس های پرسشنامه شخصیت (SCID-II)، پرسشنامه روابط ابژه بل (BORI)، پرسشنامه ترومای پیچیده (CTQ) و مقیاس توانمندی ایگو (PIES) استفاده شد. داده های جمع اوری شده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافته ها نشان داد؛ ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی ایگو، اختلالات شخصیت در دانشجو معلمان را پیش بینی می کنند. و بین اختلالات شخصیت و ترومای پیچیده، بین اختلالات شخصیت و روابط ابژه و بین اختلالات شخصیت و توانمندی ایگو در دانشجو معلمان رابطه وجود دارد. و همچنین روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی ایگو، اختلالات شخصیت در دانشجو معلمان را پیش بینی می کنند. به طور کلی زمانی که ترومای پیچیده و روابط موضوعی ضعیف با والدین از دوران کودکی در دانشجو معلمان شکل گرفته شده باشد، ایگو هم ضعیف رشد می کند و در نتیجه فرد در معرض اختلالات شخصیت قرار خواهد گرفت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - مقایسه تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده در زنان نابارور دارای سطوح بالا و پایین انگ ناباروری
مهدیه شفیعی تبارپژوهش حاضر با هدف بررسي و مقايسه تابآوري و حمایت اجتماعی ادراک شده در زنان نابارور دارای انگ ناباروری بالاو پایین انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصيفي و از نوع علي مقايسهاي بود. جامعه آماري زنان نابارور مراجعه كننده به مركز ناباروري رويان جهاد دانشگاهي اراك در سال ۱۴۰۱ ب چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسي و مقايسه تابآوري و حمایت اجتماعی ادراک شده در زنان نابارور دارای انگ ناباروری بالاو پایین انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصيفي و از نوع علي مقايسهاي بود. جامعه آماري زنان نابارور مراجعه كننده به مركز ناباروري رويان جهاد دانشگاهي اراك در سال ۱۴۰۱ بودند. ۹۸ زن نابارور به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گيري در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند (۴۹ زن نابارور دارای انگ ناباروری بالا و ۴۹ زن نابارور دارای انگ ناباروری پایین). شركت كنندگان به پرسشنامه انگ ناباروري ادراک شده، مقياس تاب آوري و مقياس چندبعدي حمايت اجتماعي ادراك شده پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از آزمون تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج پژوهش حاضر نشان داد زنان نابارور دارای انگ ناباروری بالادر مقايسه با زنان نابارور دارای انگ ناباروری پایین در تابآوري و حمایت اجتماعی ادراک شده به طور معناداري نمرات پايين تري دارند (P<0/05). یافته¬های این پژوهش اهمیت توجه به عوامل روانی- اجتماعی در مقابله با انگ ناباروری را روشن می¬سازد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - طراحی پروتکل مشاوره توانبخشی مبتنی بر رواندرمانی پویشی کوتاهمدت بر اساس تجارب افراد دارای آلبینیسم: یک مطالعه ترکیبی
طاهر علیزاده بهمن بهمنی محمد سعید خانجانی منوچهر ازخوش شیما شکیبا محسن واحدیهدف از پژوهش حاضر طراحی پروتکل مشاوره توانبخشی مبتنی بر رواندرمانی پویشی کوتاهمدت بر اساس تجارب افراد دارای آلبینیسم بود. نوع پژوهش حاضر ترکیبی، از نوع کاربردی و در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش افراد دارای آلبینیسم در سال 1399 بودند. تعداد 1 چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر طراحی پروتکل مشاوره توانبخشی مبتنی بر رواندرمانی پویشی کوتاهمدت بر اساس تجارب افراد دارای آلبینیسم بود. نوع پژوهش حاضر ترکیبی، از نوع کاربردی و در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش افراد دارای آلبینیسم در سال 1399 بودند. تعداد 13 نفر از افراد دارای آلبینیسم به شکل هدفمند برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و دادهها با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. بهمنظور سنجش روایی محتوایی پروتکل تدوین شده از ضریب روایی لاوشه استفاده شد. تعداد 3 مضمون اصلی و 29 مضمون فرعی از مصاحبهها حاصل شد. سپس با بررسی و مطالعه متون مرتبط با درمانهای پویشی، پروتکل مشاوره توانبخشی مبتنی بر رواندرمانی پویشی کوتاهمدت در 3 فاز تدوین شد و جهت بررسی روایی محتوایی در اختیار 9 نفر از رواندرمانگران پویشی کوتاهمدت گرفت. باتوجهبه تأیید این پروتکل آموزشی توسط متخصصان، میتوان از پروتکل تهیه شده بهعنوان یک مداخله توانبخشی برای افراد دارای آلبینیسم استفاده کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - نقش واسطه اي خودانتقادي در رابطه بين خودشیفتگی و افکار خودکشی در نوجوانان
محمد باسره شهرام مامیهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه اي خودانتقادي در رابطه بين خودشیفتگی و افکار خودکشی در نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر با توجه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه نوجوانان دختر و پسر (14-18 ساله) شهر ایلام بود که 374 نفر با استفاده از فرم تعیین حجم چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه اي خودانتقادي در رابطه بين خودشیفتگی و افکار خودکشی در نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر با توجه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه نوجوانان دختر و پسر (14-18 ساله) شهر ایلام بود که 374 نفر با استفاده از فرم تعیین حجم نمونه کوکران به روش دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات این پژوهش از طریق پرسشنامههای خودانتقادی تامپسون 2004 (LOSC)، پرسشنامه خودشیفتگی آمز 2006 (NPI-16) و پرسشنامه افکار خودکشی بک 1979 (BSSI) جمع آوری شد. از تحلیل معادلات ساختاری (SEM) وآزمون سوبل برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خودشیفتگی و افکار خودکشی (0/001=P) ،خودشیفتگی و خودانتقادی(0/005=P) ،خودانتقادی و افکار خودکشی (0/002=P) واثر غیر مستقیم خودشیفتگی و افکار خودکشی با میانجی گری خود انتقادی معنادار است. مدل پژوهش از برارزش مطلوبی برخوردار بود و نتایج پژوهش نشان داد که بین خودشیفتگی با افکار خودکشی بر اساس نقش میانجی خودانتقادی در نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد به عبارت دیگر با افزایش خودانتقادی در نوجوانان خودشیفته،میزان افکار خودکشی افزایش میابد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (مهارتهای مقابله با خلق منفی و مدیریت استرس) بر راهبردهای نظمجویی شناختی در دانشآموزان دختر تیزهوش
زهرا محمدنیا مهدی شاه نظری بیتا نصرالهیپژوهش حاضر با هدف مطالعة اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر راهبردهای نظمجوییِ شناختی هیجان دانشآموزان دختر تیزهوش انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود و جامعة آماری، دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در مدارس ت چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف مطالعة اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر راهبردهای نظمجوییِ شناختی هیجان دانشآموزان دختر تیزهوش انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود و جامعة آماری، دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در مدارس تیزهوشان شهر تهران (متوسطة دورة دوم) در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹ بودند، که با روش نمونهگیری در دسترس، دانشآموزان پایة دهم دبیرستان فرزانگان تهران(۱۷۰ نفر)، انتخاب شده و پرسشنامة نظمجویی شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل نمودند. از بین آنها ۳۲ نفر که نمرههای پایینی در راهبردهای انطبافی داشتند، به عنوان گروه نمونه مشخص و به صورت تصادفی، به دو گروه ۱۶ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش در ۱۲ جلسه ۷۰ دقیقه ای (دوبار در هفته)، مهارت های مقابله با اضطراب و افسردگی و مدیریت استرس آموزش داده شد و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزش و همچنین پس از گذشت یک ماه و نیم در مرحلة پیگیری، پرسشنامه مذکور برای هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: تحلیل داده ها با استفاده از روش «تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر» نشان داد، آموزش مهارتهای زندگی در دانشآموزان تیزهوش به صورت معنادار و پایدار، استفاده از راهبردهای انطباقی نظمجویی شناختی هیجان را افزایش و استفاده از راهبردهای غیر انطباقی نظمجویی شناختی هیجان را کاهش میدهد. نتیجه: استفاده از آموزش مهارت های زندگی میتواند در افزایش استفاده از راهبردهای انطباقی نظمجویی شناختی هیجان و کاهش راهبردهای غیر انطباقی آن موثر واقع شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - مشکلات روانشناختی مادران کودکان مبتلا به کاستیتوجه-بیشفعالی در دوره کووید-۱۹: نقش حمایت اجتماعی ادارکشده، حل مسئله اجتماعی و تابآوری
سعید آریاپوران مریم نیساریهدف پژوهش حاضر شیوع مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD در دوره کووید-۱۹: نقش حمایت اجتماعی، حل مسئله اجتماعی و تابآوری بود. 136 مادر به صورت دردسترس در پژوهش شرکت کردند و مقیاسهای افسردگی، اضطراب، استرس، حمایت اجتماعی ادراکشدۀ چندبعدی، فرم کوتاه پرسشنامۀ حل مسئله چکیده کاملهدف پژوهش حاضر شیوع مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD در دوره کووید-۱۹: نقش حمایت اجتماعی، حل مسئله اجتماعی و تابآوری بود. 136 مادر به صورت دردسترس در پژوهش شرکت کردند و مقیاسهای افسردگی، اضطراب، استرس، حمایت اجتماعی ادراکشدۀ چندبعدی، فرم کوتاه پرسشنامۀ حل مسئله اجتماعی تجدید نظر شده (فرم کوتاه) و مقیاس تابآوری (فرم کوتاه) تکمیل کردند. نتایج توصیفی نشان داد که از میان مادران %91/41 درصد دارای افسردگی متوسط تا بسیار شدید، %82/58 دارای اضطراب متوسط تا بسیار شدید و %27/49 درصد دارای استرس متوسط تا بسیار شدید بودند. بین حمایت اجتماعی، سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی مثبت (جهتگیری مثبت و سبک منطقی) و تابآوری با مشکلات روانشناختی رابطۀ منفی معنادار و بین سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی منفی با مشکلات روانشناختی رابطۀ مثبت معنادار وجود داشت. نتایج رگرسیون گامبهگام به ترتیب نقش معنادار سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی منفی، سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی مثبت، تابآوری و حمایت اجتماعی را در پیشبینی مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD در دورۀ کووید-19 تأیید کرد. براساس نتایج تقویت حمایت اجتماعی و توجه به راهبردهای روانشناختی مبتنی بر حل مسئلۀ اجتماعی مثبت و تابآوری برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD پیشنهاد میشود. پرونده مقاله