فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در نوجوانان مبتلابه بیماری قلبی مادرزادی
حسن ارمی حمید رضا حسن ابادی ربابه نوری علیرضا مرادی کوروش وحید شاهیهدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نوجوانان ایرانی مبتلابه بیماریهای قلبی مادرزادی بود. شرکتکنندگان 180 نفر نوجوانان 13 تا 18 سال مبتلابه بیماری¬های قلبی مادرزادی و والدین آنها که مراجعهکننده به بیمارستان تخصصی قلب شهید رجای چکیده کاملهدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نوجوانان ایرانی مبتلابه بیماریهای قلبی مادرزادی بود. شرکتکنندگان 180 نفر نوجوانان 13 تا 18 سال مبتلابه بیماری¬های قلبی مادرزادی و والدین آنها که مراجعهکننده به بیمارستان تخصصی قلب شهید رجایی بودند. ابزار پژوهش پرسشنامههای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (PedsQL™) و کیفیت زندگی نسخه عمومی (PedsQL™) و بخش اضطراب فراگیر پرسشنامه CSI-4 استفاده شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، آلفا کرونباخ و همبستگی پیرسون برای بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از 7 عامل در پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت گزارش نوجوان و پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت گزارش پروکسی بود.. پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نسخه نوجوان و پروکسی از روایی و اعتبار قابل قبولی در جامعه ایرانی برخوردار است و میتواند در ارزیابی کیفیت زندگی آنها مورداستفاده قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مدل یابی ارتباط ساختاری استرس و اختلال خوردن با میانجی گری معنای زندگی و اجتناب تجربی
هادی خیرآبادی محمود جاجرمی ابوالفضل بخشی پورهدف پژوهش، مدل یابی ارتباط استرس و اختلال خوردن با میانجی گری معنای زندگی و اجتناب تجربی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع مدل های ساختاری همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال 98 می باشد. از بین شاغلین به تحصیل با روش نمونه گی چکیده کاملهدف پژوهش، مدل یابی ارتباط استرس و اختلال خوردن با میانجی گری معنای زندگی و اجتناب تجربی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع مدل های ساختاری همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال 98 می باشد. از بین شاغلین به تحصیل با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 387 نفر انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های استاندارد نگرش به خوردن (گارنر و همکاران، 1979)، اجتناب تجربی چندبعدی (گامز و همکاران، 2011)، معناي زندگي (استگر و شین، 2010) و ارزیابی استرس دانشجویی (راس، نایبلینگ و هکرت، 1999) را تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری در تحلیل مدل اثر کامل و مدل اثر میانجی کوچکتر از 01/0 بدست آمد. نتایج تحلیل مدل اثر کامل نشان داد که متغیر استرس به صورت مستقیم و در جهت مثبت با متغیر اختلال خوردن ارتباط دارد. تحلیل مدل اثر میانجی نشان داد در ارتباط بین استرس و اختلال خوردن، اجتناب تجربی در جهت مثبت به صورت جزئی و معنای زندگی در جهت منفی به صورت جزئی میانجی گری می کنند. این پژوهش علاوه بر مفهوم سازی اختلال خوردن، رابطه استرس با اختلال خوردن را نشان داد و نقش اجتناب تجربی و معنای زندگی را به عنوان دو عامل زمینه ساز و تداوم بخش که باید در درمان این اختلال در نظر گرفته شوند، آشکار ساخت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - اثر باورهای انگیزشی و تعللورزی بر خودتنظیمی با نقش واسطهای کمکطلبی در مورد دانشآموزان دوره اول متوسطه
نیره علائی زهرا نقش سوگند قاسم زادهپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای کمک طلبی در رابطهی بین خودتنظیمی با تعلل ورزی و باورهای انگیزشی انجام شد. تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر وپسر دورهی اول متوسطه (هفتم, هشتم, نهم) شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به مقیاسه چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای کمک طلبی در رابطهی بین خودتنظیمی با تعلل ورزی و باورهای انگیزشی انجام شد. تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر وپسر دورهی اول متوسطه (هفتم, هشتم, نهم) شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به مقیاسهای خودتنظیمی تحصیلی بوفارد (1995), کمک طلبی ریان و پنتریچ (1997), تعلل ورزی تاکمن (1998) و راهبردهای انگیزشیMSLQ (1990) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر در طرحهای توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل مسیر قرار گرفت. یافتهها نشان داد, باورهای انگیزشی بر کمکطلبی و خودتنظیمی و کمک طلبی بر خودتنظیمی اثر مثبت معنادار و تعلل ورزی بر خودتنظیمی و کمکطلبی و باورهای انگیزشی اثر منفی معنادار دارد. همچنین کمک طلبی در رابطهی بین خودتنظیمی و تعللورزی و باورهای انگیزشی نقش واسطهای ایفا میکند. براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت تعلل ورزی و باورهای انگیزشی به واسطه¬ی کمکطلبی میتوانند خودتنظیمی را در دانشآموزان دستخوش تحول سازند. لذا میتوان این پژوهش را در سطح خانواده هم بررسی کرد تا بتوان به عوامل موثر بر خودتنظیمی در درون خانواده هم نیز پی برد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی نقش واسطهای عزتنفس سازمانمحور در تأثیر وظیفهشناسی و توافقجویی بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شرکت ملی حفاری ایران
محمدباقر کجباف سیما پری زاده سحر سوادکوهی صبا قیصریهدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطهای عزتنفس سازمانمحور در تأثیر وظیفهشناسی و توافقجویی بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی بود. نمونهی پژوهش، 234 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژ چکیده کاملهدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطهای عزتنفس سازمانمحور در تأثیر وظیفهشناسی و توافقجویی بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی بود. نمونهی پژوهش، 234 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش، از پرسشنامههای استانداردی همچون ویژگیهای شخصیتی (NEO)، عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و عزتنفس سازمانمحور و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیلمسیر استفاده شد. آزمون الگوی پژوهش نشاندهنده برازندگی خوب الگو بود. بررسی تأثیرات مستقیم نشان داد که وظیفهشناسی و توافقجویی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد وظیفهای، رفتار شهروندی سازمانی و عزتنفس سازمانمحور دارند و عزتنفس سازمانمحور تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین، آزمون تأثیرات غیرمستقیم نیز نشان داد که عزتنفس سازمانمحور نقش واسطهای در تأثیر وظیفهشناسی و توافقجویی بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر این اساس با درنظرگرفتن متغیرهایی همچون وظیفهشناسی، توافقجویی و افزایش عزتنفس سازمانمحور میتوان میزان عملکرد وظیفهای و رفتارهای شهروندی سازمانی را ارتقاء داد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - واکاوی نقش مدرسه در ساخت هویت اخلاقی دانشآموزان
حمیده پورتیموری منصوره حاج حسینی محمد خدایاری فردپژوهش حاضر با هدف واکاوی سهم آموزش و مدرسه در شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان انجام شده است. روش انجام پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 15 دانش آموز دختر 15 تا 17 ساله بودند که به روش انتخاب هدفمند بر پایه اصل اشباع و یا تکراری شد چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف واکاوی سهم آموزش و مدرسه در شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان انجام شده است. روش انجام پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 15 دانش آموز دختر 15 تا 17 ساله بودند که به روش انتخاب هدفمند بر پایه اصل اشباع و یا تکراری شدن پاسخها برگزیده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه کیفی و از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته با پرسشهای باز و استاندارد شده بود و داده¬ها مطابق با رویکرد استراس و گلاسر تحلیل و طبقهبندی گردید. با توجه به نتایج، در بُعد خانواده، ویژگیهای والدین و سبکهای فرزندپروری در شکل¬گیری هویت اخلاقی، تعاملات و تأثیرپذیری فرد از مدرسه، تأثیرگذار است. در بُعد مدرسه، آگاهی و التزام به قوانین، میزان و چگونگی تشویقها و تنبیهها، نحوه تعامل با همسالان، نحوه تدریس و ویژگی¬های رفتاری معلمان، چگونگی ارتباطگیری و برخورد کادر مدرسه، میزان و نوع فعالیت¬های فوق برنامه و فضای مدرسه و نیز محتوای کتب درسی تأثیر بسزایی در شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان دارند. همچنین از یافتههای پژوهش اینگونه بر میآید که در بعد مدرسه، شخصیت و رفتار معلمان، هویت اخلاقی شکل-گرفته در آنها و التزام عملی آنها به آموزههای اخلاقی تأثیر ماندگاری بر هویت اخلاقی دانشآموزان میگذارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - نقش ناگویی هیجانی در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر بر مبنای نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده
مرضیه فرزادنیاپژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است و با هدف تعیین نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده در رابطه بین ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دختران دانشجوی مقطع کارشناسی یکی از دانشگاههای شهر قم اجرا شد. 470 دانشجو در دو مرحله با استفاده از روش نمونهگیری تص چکیده کاملپژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است و با هدف تعیین نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده در رابطه بین ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دختران دانشجوی مقطع کارشناسی یکی از دانشگاههای شهر قم اجرا شد. 470 دانشجو در دو مرحله با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای انتخاب شدند و مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشدۀ چندبُعدی (MSPSS)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو-20 (TAS-20)، و مقیاس خطرپذیري نوجوانان ایرانی (IARS) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS 22 وLisrel 8/72 انجام شد. طبق نتایج، حمایت اجتماعی ادراکشده با رفتارهای پرخطر، همبستگی منفی معنادار و ناگویی هیجانی با رفتارهای پرخطر، همبستگی مثبت معنادار دارد. تحلیل مسیر نشان داد حمایت اجتماعی ادارکشده، نقش واسطهای در رابطۀ بین ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر دارد. میتوان از این یافتهها جهت شناسایی افراد در معرض خطر استفاده کرد و از طریق تقویت هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، همچنین، با تقویت حمایت اجتماعی در افراد مبتلا به ناگویی هیجانی، گرایش به رفتارهاي پرخطر را کاهش داد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - عوامل ارتقا تابآوری کارکنان پرستاری درگیر در مراقبتهای بالینی از بیماران مبتلا به کووید-19
حمید آروند بهنام عبدی نسرین عسکرزاد حمیده ارتقاییهدف از تحقیق حاضر، احصاء عوامل موثر بر ارتقاء تابآوری روانشناختی کارکنان پرستاری بیمارستان خانواده در مبارزه با کووید-19 میباشد. تحقیق حاضر از حیث روش، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی میباشد. در مرحله کیفی از روش فراترکیب و در مرحله کمی از روش تحقیق پیمایشی استفاده گ چکیده کاملهدف از تحقیق حاضر، احصاء عوامل موثر بر ارتقاء تابآوری روانشناختی کارکنان پرستاری بیمارستان خانواده در مبارزه با کووید-19 میباشد. تحقیق حاضر از حیث روش، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی میباشد. در مرحله کیفی از روش فراترکیب و در مرحله کمی از روش تحقیق پیمایشی استفاده گردید. در مرحله کیفی، عوامل ارتقاء تابآوری روانشناختی کارکنان پرستاری در مبارزه با کووید 19 در 3 مقوله اصلی شامل مسئولیت جمعی، شایستگیهای تابآوری و سبک زندگی کاری، 9 مولفه و 33 شاخص احصا گردید. در مرحله کمی روایی و اعتبار سازهای برای کلیه مولفهها بجز حمایت عاطفی علنی و مداوم جمعی تایید گردید. همچنین در رتبهبندی اهمیت هریک از مولفههای تایید شده، شایستگی سرپرستاران در رهبری تیمهای پرستاری، در رتبه اول قرار گرفت. با توجه به اینکه ماهیت بیماریها و چالشهای سلامت عمومی در حال تغییر هست، ضروریست به مسائلی همچون آسیبهای روانشناختی که تاثیر عمیق بر عملکرد کارکنان پرستاری دارند، پرداخته شود و در مدیریت مراقبتهای بالینی نیز استانداردهای جدید متناسب با ماهیت و ویژگیهای بیماریهای همهگیر و نوظهور آینده پیشبینی و اجرا نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - مقایسه اثر بخشی روان نمایشگری و درمان شناختی رفتاری گروهی بر ترس از ارزیابی منفی، توجه متمرکز برخود و خود انتقادی در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی
مهدی بکائیان مصطفی بلقان آبادی سید محسن اصغری نکاح زهرا باقرزاده گلمکانیهدف از پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و رواننمایشگری بر کاهش نشانه های شناختی اضطراب اجتماعی است. پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون – پس¬آزمون با گروه کنترل می¬باشد. در این تحقیق 60 دانشجوی دارای معیار اضطراب اجتماعی، بهعنوان نمونههای پژوهش در سه گروه 20 چکیده کاملهدف از پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و رواننمایشگری بر کاهش نشانه های شناختی اضطراب اجتماعی است. پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون – پس¬آزمون با گروه کنترل می¬باشد. در این تحقیق 60 دانشجوی دارای معیار اضطراب اجتماعی، بهعنوان نمونههای پژوهش در سه گروه 20 نفره؛ دو گروه آزمایش و گروه کنترل بصورت تصادفی تقسیم شدند. گروهها با پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (2000)، فرم کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لری (1983)، پرسشنامه کانون توجه وودی و همکاران (1997) وپرسشنامه سطوح خود انتقادی تامسون و زوروف (2004) مورد سنجش قرار گرفتند. پس از12 جلسه 2 ساعته مداخله شناختی رفتاری و رواننمایشگری بصورت جداگانه در گروه¬های آزمایش، مجدداً متغیرهای شناختی فوق مورد سنجش قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد هر دو مداخله باعث کاهش معنا¬داری در ترس از ارزیابی منفی، توجه متمرکز بر خود و خود انتقادی در گروه¬های آزمایش می¬شوند. این تفاوت بین گروه¬های آزمون معنادار ظاهر نشد. نتیجه نشان داد هر دو روش در کاهش نشانه-های شناختی اضطراب اجتماعی مؤثرند و میتوانند بصورت جایگزین و بسته به شرایط در دانشجویان مورداستفاده قرار گیرند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - نقش واسطهای عاملیت شخصی در رابطه میان دلبستگی به والدین و هویت من در پیشبزرگسالی
الهه حجازی نادیا روحانی زهرا نقشپیشبزرگسالی به عنوان یک دوره تحولی بر بازه سنی 18 تا 29 سالگی تاکید دارد. از نظر آرنت (2000) این دوره تحولی ویژه کشورهای توسعه یافته است، در حالی که پژوهشهای انجام شده بیانگر حضور این مرحله تحولی در سایر جوامع نیز میباشد. با توجه به اهمیت دو سازهی هویت و عاملیت و چکیده کاملپیشبزرگسالی به عنوان یک دوره تحولی بر بازه سنی 18 تا 29 سالگی تاکید دارد. از نظر آرنت (2000) این دوره تحولی ویژه کشورهای توسعه یافته است، در حالی که پژوهشهای انجام شده بیانگر حضور این مرحله تحولی در سایر جوامع نیز میباشد. با توجه به اهمیت دو سازهی هویت و عاملیت و عدم شناخت کافی ابعاد پیشبزرگسالی در ایران، هدف مطالعه حاضر تعیین نقش واسطهای عاملیت در رابطه دلبستگی به والدین و هویت من در پیشبزرگسالان است. جامعهی آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل یکی از دانشگاههای شهر تهران بودند که در بازهی سنی ۱۸ تا ۲۹ سال قرار داشتند. نمونهای با حجم ۵۴۰ نفر به صورت برخط به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای سیاههی ابعاد پیشبزرگسالی، پرسشنامهی تجارب روابط نزدیک-ساختار رابطه، پرسشنامه¬ی عاملیت و پرسشنامه فرآیند هویت من پاسخ دادند. داده¬ها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند و یافتهها نشان دهندهي رابطهی مستقیم، منفی و معنادار دلبستگی ناایمن با عاملیت شخصی و رابطهی غیرمستقیم، منفی و معنادار دلبستگی ناایمن به والدین و هویت من بودند؛ لذا نقش واسطهای عاملیت شخصی در رابطهی میان دلبستگی به والدین و هویت من مورد تائید قرارگرفت. در این پژوهش مدل دلبستگی به مادر و پدر مورد مقایسه قرار گرفت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - مدل علّی تحلیل رفتگی ورزشکاران نخبه بر اساس کمالگرایی ورزشکاران در دوران همه¬گیری کووید19: نقش واسطهای سبك مربیگري
سحر زارعی محمود محبی حسن غرایاق زندیتحلیل رفتگی با مجموعهای از مسائل پزشکی، روانشناختی، هیجانی و مرتبط با عملکرد در ورزشکاران نخبه همراه است که می¬تواند متأثر از عوامل فردی و مربیگری باشد؛ بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی رابطه کمالگرایی و تحلیل رفتگی با واسطهگری سبك مربیگری در شرايط همهگیری کووید-1 چکیده کاملتحلیل رفتگی با مجموعهای از مسائل پزشکی، روانشناختی، هیجانی و مرتبط با عملکرد در ورزشکاران نخبه همراه است که می¬تواند متأثر از عوامل فردی و مربیگری باشد؛ بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی رابطه کمالگرایی و تحلیل رفتگی با واسطهگری سبك مربیگری در شرايط همهگیری کووید-19 بود. در این پژوهش مقطعی، 258 ورزشکار نخبه (میانگین سنی= 05/22؛ انحراف استاندارد=08/3؛ 148 مرد) مقیاسهای کمالگرایی چندبعدی، تحلیلرفتگی ورزشی و سبک مربیگری را تکمیل کردند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم کمالگرایی به تحلیلرفتگی، کمالگرایی به سبک مربیگری كنترلي، سبک مربیگری کنترلی به تحلیل رفتگی و مسیر غیرمستقیم کمالگرایی و ابعاد آن به تحلیل رفتگی با واسطهگری سبک مربیگری کنترلی معنادار بودند. نتایج حاکی از آن است هرچه ورزشکاران توانایی کمتری در سازماندهی معیارها و انتظارات عملکردی از خود و دیگران داشته باشند و خود را بیشتر مقید به تحقق خواسته¬های بیرونی بدانند با خطر تحلیل¬رفتگی بالاتری مواجه هستند، درعینحال، میتوان امیدوار بود با ارائه آموزشهای مبتنی بر کاهش سبك کنترلی مربیان، تمایلات کمالگرایانه در ورزشکاران تعدیلشده و به کاهش تحلیلرفتگی آنها در دوران همهگیری کووید-19 منجر میشود. پرونده مقاله