مدلسازی بین راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانش¬آموزان مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسی
محمد مهدی بابائی منقاری
1
مهرداد حامدنیا
2
(دانشگاه شهید بهشتی)
میلاد عابدی قلیچ قشلاقی
3
(دانشگاه آزاد خمینی شهر)
کلید واژه: راهبردهای انگیزشی خودتنظیمی فراشناختی یادگیری از طریق همسالان,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانش¬آموزان متوسطه آمل بود. جامعه آماری شامل 2958 نفر از دانش¬آموزان متوسطه¬ شهرستان آمل بود. 333 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای انتخاب گردید. برای گردآوری پژوهش از پرسشنامه¬ راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ، شامل راهبردهای انگیزشی، خودتنظیمی فراشناختی و یادگیری از همسالان استفاده شد. داده¬ها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و LISREL8.8 و با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته¬ها نشان داد بین راهبردهای انگیزشی با یادگیری از همسالان رابطه معناداری وجود دارد. بین خودتنظیمی با یادگیری از همسالان نیز رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باور کنترل یادگیری، جهت گیری هدف درونی و ارزش تکلیف از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان اثر غیرمستقیم میگذارد و خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان دانش¬آموزان اثر مستقیم میگذارد. با توجه به یافته¬های به دست آمده، بر رشد و گسترش یادگیری از طریق همسالان و راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی در مدارس با توجه به علایق و توانایی¬های دانش¬آموزان تاکید میشود.
The purpose of present study was identifying the relations between motivational strategies and metacognitive self- regulation with peer-assisted learning among high school students Amol. The statistical population was the 2950 persons of Amol high schools' students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 333 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling. The research instrument was the part of Pintrich and et al. questionnaire containing motivational strategies, learning strategies and peer-assisted learning dimension. Data were analyzed with SPSS21and LISREL8.8. revealed that there is relation between the Motivational strategies subscales with peer-assisted learning statistically significance. there is relation between the metacognitive self- regulation subscales with peer-assisted learning statistically significance. A regression analysis revealed that share of value task, internal aim orientation, self- regulation and learning control belif in predicting peer-assisted learning students meaningful. But share of other variables were not significant in predicting peer-assisted learning. The results of path analysis showed that: Learning control belief, internal aim orientation and value task through variable of self- regulation has an indirect effect on peer-assisted learning, but self- regulation has a direct effect on peer-assisted learning students.
برزگر، سبحان (1392). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی مدارس راهنمایی شهرستان بهشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل.
توکلی¬زاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ فرخی، نورعلی؛ گلزاری، محمود (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش¬آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. مجله¬ی اصول بهداشت روانی، (3)، 66- 55.
شهرآرای، مهرناز (1390). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها، پژوهشها و کاربردها، تهران: انتشارات علم.
سلمانی, منصور, خامسان, احمد, اسدی یونسی, محمدرضا اسدی یونسی. (1396). نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطهی ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 13(43), 141-169.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا؛ کدخدایی، محبوبه السادات (1389). بررسی رابطة باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب، تازه¬های علوم شناختی، (3)، 48-34.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خضری¬آذر، هیمن؛ امانی، جواد( 1390). تفاوت¬های جنسیتی در خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی، مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، سال9، ( 1)، 32-7.
میرافشار، سحر؛ خان آبادی، مهدی؛ آزادنیا، ابوالفضل؛ سلطانی گردفرامرزی، سمیه (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد، پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 2 ، ( 7)، 117-105.
محمد امینی، زرار (1392). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمال کار، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردیبل.
موسوی، ماهرخ؛ کیامنش، علیرضا؛ اخوان تفتی، مهناز (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی). فصلنامه نوآوری¬های آموزشی، (55)، 86-69.
Bembenutty, Hifer (2008). Self- Regulation Of Learning And Academic Delay Of Gratification: Gender And Ethnic Differences Among Collage Students. The Journal Of Secondary Gifted Education, 4(18), 99-107
. Cazan,A.M. (2012). Self-regulated Learning Strategies-predictors Of Academic Achievment. Social And Behavioral Sciences,( 33): 104-108
. Dembo, Myron.H. 2004. MOTIVATION AND LEARNING STRATEGIES FOR COLLEGE SUCCESS; A Self-Management Approach . University of Southern California. Gherasim, Loredana Ruxandra, Mairean, Cornelia, Butnaru, Simona (2012). Prediction of school performance: the role of motivational orientation and classroom environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1 ( 46 ), 3931 – 3935. Koutsoulis, M. K. & Campbell, J. R. (2001). Family processes affect students motivation and sscience and math achievement in High School. Structural Equation modeling, 8(1), 108-127. Lavasani,M.G, Mirhosseini, F.S, Hejazi,E, Davoodi, M. (2011). The Effect Of Self-regulation Learning Strategies Training On The Academic Motivation And Self-efficacy. Social And Behavioral Sciences, (29): 627-632.(Persian) Linenbrink،E.A., Pintrich, p.r. (2002). Motivation As enabler of academic success. School psychology review, 31, 3: 313-327. Palos, Ramona, Munteanu, Anca, Costea, Iuliana, Macsinga, Irina (2011). Motivational and cognitive variables with impact on academic performance Preliminary study. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1 (15), 138–142. Patterson, L. J. (2013). What Are The Effects Of Peer Assissted Learniing Strategies On Reading Achievement In Elementary Students In An Urban Area (Unpublished masters thesis). Northern Michigan University. Paulsen, M. B., & Gentry, J. A. (1995). Motivational, learning strategies, and academic performance: A study of the college finance classroom. Financial Practice and Education, 95(5), 78-89. Peng,Cuixin (2012). Self-regulated Learning Behavior of College Students of Art and Their Academic Achievement. Physics Procedia, ( 33 ) ,1451 – 1455.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie,W. J. (1993). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
Pintrich, P.R., DeGroot, E.V. (2002). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82: 33-40.
Sadi, Ö., Uyar, M. (2013). The relationship between cognitive self-regulated learning strategies and biology achievement: A path model. Social and Behavioral Sciences, 93: 847 – 852.
Santrock, J. W. (2008). Educational Psychology (3rd. ed.). New York: Mc Graw.Hill
. Topping, K. J. & Ehly, S. W., (2001): Peer Assisted Learning: A Framework for Consultation, Journal of Educational and Psychological Consultation, 12(2), 113-132
. Tsuei, M. 2012. Using synchronous peer tutoring system to promote elementary students’ learning in mathematics, Computers & Education, 58: 1171–1182
. Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45: 166-183
. arji, R., ebrahimighavam, S. (2008). Standardization a scale for self-regulation as a cross-curricular competency among female and male high school students in Mashhad city. Educational Psychology, 4(11), 1-22.
Ucar, H., Kumtepe, A. T. (2020). Effects of the ARCS‐V‐based motivational strategies on online learners' academic performance, motivation, volition, and course interest.Journal of Computer Assisted Learning,36(3), 335-349
.