مدلیابی معادلات ساختاری ارتباط بین تجربه مراقبت در کودکی، حساسیت به طرد، پذیرش بیقید و شرط خود و تصور از آینده در کودکان و نوجوانان کار
محورهای موضوعی : روانشناسی
نرجس قاسمی
1
(دانشگاه اردکان (یزد))
یاسر رضاپور میرصالح
2
(دانشگاه اردکان (یزد))
محمدهادی صافی
3
(دانشگاه اردکان (یزد))
کلید واژه: پذیرش بیقید و شرط, تصور از آینده, حساسیت به طرد, تجربه مراقبت در کودکی, کودکان کار,
چکیده مقاله :
یکی از معضلات جهانی و هشدار دهنده، پدیده کودکان کار است که باتوجه به تبعات مختلف آن این پژوهش با هدف ارزیابی مدل ساختاری پذیرش بیقید و شرط خود، حساسیت به طرد، تصور از آینده و تجربه مراقبت در کودکی در کودکان کار انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی بود که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعهی این پژوهش شامل کودکان کار شهر یزد و اصفهان در سال 1399بود. از بین جامعه، نمونهای با اندازه 160 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای پذیرش بیقید و شرط چمبرلین و هاگا (2001)، حساسیت به طرد داونی و فلدمن (1996)، انتظار از آینده مک ویرتر (2008) و تجربه مراقبت در کودکی بیفولکو، براون و هریس (1994) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که پذیرش بیقید و شرط بر حساسیت به طرد تأثیر منفی و معنادار (05/0>P) داشت. مراقبت نامناسب در دوران کودکی با تصور از آینده رابطه منفی و معنادار و با حساسیت به طرد رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین حساسیت به طرد بر تصور از آینده تأثیر منفی و معنادار (05/0>P) داشت. یافتهها از تأثیر مستقیم پذیرش بیقید و شرط بر تصور از آینده حمایت نکردند. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که با بهبود مراقبت در کودکی و کاهش حساسیت به طرد، و کار کردن بر روی پذیرش بیقید و شرط این کودکان میتوان به بهبود زندگی کودکان کار کمک کرد.
One of the global and cautionary intricacies is the child labor phenomenon. Concerning the different consequences of child labor, this study aimed to compile a structural model of unconditional self-acceptance, rejection sensitivity, future expectations, and childhood experience of care. The present research was correlational and pursued a structural equation modeling method. The statistical population of this research comprised the child labor of Yazd and Isfahan cities in 2020. Among this population, a sample of 160 children was selected by the convenience sampling method. The participants answered to Chamberlin and Haaga’s (2001) unconditional self acceptance, Downey and Feldman’s (1996) rejection sensitivity, Mcwhirter’s (2008) future expectations, and Bifulco, Brown and Harris’s (1994) childhood experience of care questionnaires. The findings showed that unconditional acceptance had a negative and significant effect on rejection sensitivity (P<0.05). Childhood experience of care had a negative and significant relationship with future expectations while being positively and significantly related to rejection sensitivity. Likewise, rejection sensitivity had a significant and negative effect on future expectations (P<0.05). The results did not support the direct effect of unconditional acceptance on future expectations. With regard to the results, it can be concluded that improving childhood care, reducing rejection sensitivity, and working on the unconditional acceptance of these children, helped the life enhancement of child labor
احمدی، الهام.، حمید، نجمه.، و مرعشی، علی (1398). اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر مهرورزی بر دیگر پیروی و حساسیت به طرد در دختران دبیرستانی شهر اهواز. مجله روانشناسی اجتماعی، 13(52)، 65-75.
احمدی، شهربانو (1393). بررسی و مقایسهی شاخص امید به آیندهی کودکان کار خیابانی و کودکان منطقهی 12 و عوامل اجتماعی موثر بر آن. (پایان نامه کارشناسی ارشد). گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا.
افشانی، سیدعلیرضا.، عسگری ندوشن، عباس.، حیدری، محمد.، و نوریان نجفآبادی، محمد (1391). تحلیلی بر وضعیت کودکان خیابانی و کار در شهر اصفهان. مجله جامعهشناسی کاربردی، 23(4)، 85-102.
بابایی کفاکی، هدی.، حسنزاده، رمضان.، و فخری، محمدکاظم (1397). مقایسه اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی و آموزش پاسخ محور بر جهتگیری زندگی، پذیرش مثبت بیقید و شرط و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم. فصلنامه روانشناسی بالینی، 10(1)، 57-69.
باقرنژاد، ام البنین.، حسنزاده، رمضان.، و عباسی، قدرت الله (1398). مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و روان درمانی کوتاه مدت راه حل محور بر اضطراب درد و پذیرش خود بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله سلامت اجتماعی، 6(3)، 253-263.
حسینی، سید حسن (1384). وضعیت کودکان کار و خیابان در ایران. فصلنامهی علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، 5(19)، 155-173.
خوشکام، سمیرا؛ بهرامی، فاطمه؛ رحمت الهی، فرحناز؛ و نجارپوریان، سمانه(1393). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه حساسیت به طرد در دانشجویان. پژوهش روانشناختی.17(1)، 24-44.
داوری، علی؛ و رضازاده، آرش(1392). مدل سازی معادلات ساختاری. تهران: جهاد دانشگاهی.
شفیع آبادی، عبدالله.، و نیکنام، ماندانا (1394). رابطهی کمالگرایی با فرسودگی شغلی در پرستاران: نقش واسطهای خویشتنپذیری غیر مشروط. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 11(1)، 115-139.
صمدی، مریم.، و قمرانی، امیر. (1394). تفکر آیندهنگر در افراد با اختلال طیف اوتیسم. نشریه علمی و ترویجی تعلیم و تربیت استثنایی، 15(9)، 62-52.
موسوی، پریسا.؛ مظاهری، محمدعلی.؛ و قنبری، سعید(1390). رابطه پذیرش، طرد کردن و کنترل همسر با سازگاری روانشناختی: بررسی نقش تفاوت های جنسی. مجله روانشناسی، 15(2)، 147-162.
وامقی، مروئه.، رفیعی، حسن.، سجادی، حمیرا.، و رشیدیان، آرش (1390). مرور نظاممند مطالعات کودکان خیابانی در یک دهه اخیر در ایران: عوامل خانوادگی مرتبط و پیامدهای خیابانی شدن کودکان. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران، 2(1)، 135-165.
هدایت، هدیه.، و هاشمی، حسین (1396). لزوم مراقبتهای خانواده محور از کودک بزه دیده و استثنائات وارده به آن با تأکید برحقوق ایران. مطالعات حقوق کیفری، 5(19)، 163-127.
یزد خواستی، فریبا.، و قاسمی، سحر (1398). رابطه بین شخصیت والدین و طرد و پذیرش کودکان توسط آنها. نشریه مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(12)، 131-144.
Aloia, L. S., & Warren, R. (2019). Quality Parent–Child Relationships: The Role of Parenting Style and Online Relational Maintenance Behaviors. Communication Reports, 32(2), 43-56.
Arnett (2004): J. A. Arnett, Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach (2nd ed.), Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ (2004).
Cigno, A., & Rosati, F. C. (2005). The economics of child labour. Oxford University Press on Demand.
Crous, G., & Bradshaw, J. (2017). Child social exclusion. Journal of Children and Youth Services Review, 80, 129-139.
D’Argembeau A., & Mathy, A. )2011(. Tracking the construction of episodic future thoughts. Journal of Experimental Psychology.2011; 140: 258–271.
De Bilde, J., Vansteenkiste, M., & Lens, W. (2011). Understanding the association between future time perspective and self-regulated learning through the lens of self-determination theory. Learning and Instruction, 21 (2011), 332-344.
Downey, G., Freitas, A., Michaelis, B., & Khouri, H. (1998). The self-fulfilling prophecy in close relationships: Rejection sensitivity and rejection by romantic partners. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 545–560.
Fassa, A. G., Facchini, L. A., Dall'Agnol, M. M., & Christiani, D. C. (2000). Child labor and health: problems and perspectives. International Journal of Occupational and Environmental Health, 6(1), 55-62.
Godin.J.(2010).The effect of the Enneagram on psychological well–being and unconditional self–acceptance of young adults. A dissertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, Iowa State University Ames.
Habib, R. R., Ziadee, M., Abi Younes, E., & Harastani, H. (2020). Syrian refugee child workers: Gender differences in ergonomic exposures and musculoskeletal health. Applied ergonomics, 83, 102983.
Höltge, J., McGee, S. L., Maercker, A., & Thoma, M. V. (2018). Childhood Adversities and Thriving Skills: Sample Case of Older Swiss Former Indentured Child Laborers. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 26(8), 886-895.
ILO(2007).Modern policy and legislative Responses to Child Labor.
Iovu, M. B., Hărăguș, P. T., & Roth, M. (2018). Constructing future expectations in adolescence: relation to individual characteristics and ecological assets in family and friends. International Journal of Adolescence and youth, 23(1), 1-10.
Jibeen, T. (2017). Unconditional self acceptance and self esteem in relation to frustration intolerance beliefs and psychological distress. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 35(2), 207-221.
Karakuş, M., & Gündüz, S. (2012). Socio-cultural situation of street children and their expectations about future. International Journal of Business and Social Science, 3(16).
Kawamoto, T., Nittono, H., & Ura, M. (2015). Trait rejection sensitivity is associated with vigilance and defensive response rather than detection of social rejection cues. Frontiers in psychology, 6, 1516.
Khaleque, A. (2017). Perceived parental hostility and aggression, and children’s psychological maladjustment, and negative personality dispositions: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 26(4), 977–988.
Khaleque, A., Uddin, M. K., Hossain, K. N., Siddique, M. N. E. A., & Shirin, A. (2019). Perceived parental acceptance–rejection in childhood predict psychological adjustment and rejection sensitivity in adulthood. Psychological Studies, 64(4), 447-454.
Kraines, Morganne, A.; Kelberer, Lucas, J. A.; & Wells, Tony, T. (2018). Rejection sensitivity, interpersonal rejection, and attention for emotional facial expressions. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, Volume 59, June 2018, Pages 31-39.
Lansford, J. E., Malone, P. S., Dodge, K. A., Pettit, G. S., & Bates, J. E. (2010). Developmental cascades of peer rejection, social information processing biases, and aggression during middle childhood. Development and Psychopathology, 22(3), 593–602.
Levy, S., Ayduk, O., & Downey, G. (2002). The role of rejection sensitivity in people’s relationships with significant others and valued social groups. In M. Leary (Ed.), Interpersonal rejection (pp. 251–289). Oxford, UK: Oxford University Press.
Merrick, M. T., Ports, K. A., Ford, D. C., Afifi, T. O., Gershoff, E. T., & Grogan-Kaylor, A. (2017). Unpacking the impact of adverse childhood experiences on adult mental health. Child Abuse & Neglect, 69, 10–19.
Nalkur, P. G. (2009). When life is “difficult”: A comparison of street children's and non-street children's priorities. Vulnerable Children and Youth Studies, 4(4), 324-332.
Nurmi, J. (1991). How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning. Developmental Review, 11, 1–59.
Nurmi, J.-E. (1987). Age, sex, social class, and quality of family interaction as determinants of adolescents’ future orientation: A developmental task interpretation. Adolescence, 22, 977-991.
Pedersen, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Borge, A. I. (2007). The timing of middle-childhood peer rejection and friendship: Linking early behavior to early-adolescent adjustment. Child Development, 78(4), 1037–1051.
Reasoner, R.W. (1983). Enhancement of self-esteem in children and adolescents. Fam Community Health, 6,51-64.
Rohner, R. P. (2004). The parental "acceptance rejection syndrome": Universal correlates of perceived rejection. Journal of American Psychologist, 59, 827-840.
Rohner, R. P., Melendez, T., & Kraimer-Rickaby, L. (2008). Intimate partner acceptance, parental acceptance in childhood, and psychological adjustment among american adults in ongoing attachment relationships. Cross-Cultural Research, 42(1), 13-22.
Romano, E., Babchishin, L., Marquis, R., & Fre ́chette S. (2015). Childhood Maltreatment and Educational Outcomes. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4),418–37.
Romero‐Canyas, R., Downey, G., Berenson, K., Ayduk, O., & Kang, N. J. (2010). Rejection sensitivity and the rejection–hostility link in romantic relationships. Journal of personality, 78(1), 119-148.
Turney, K., & Wildeman, C. (2017). Adverse childhood experiences among children placed in and adopted from foster care: Evidence from a nationally representative survey. Child Abuse & Neglect, 64, 117–129. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.12.009.
Williams, K. D. (2001). Ostracism. New York: Guilford Press.