آزمون مدل یکپارچه نگر اختلال اضطراب اجتماعی بر پایه عوامل تاثیر گذار: زیستی، خانوادگی، شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان دختر
مهدی حسنوند عموزاده
1
(
دانشگاه پیام نور
)
اسماعیل هاشمی
2
(
دانشگاه شهید چمران اهواز
)
مهناز مهرابیزاده هنرمند
3
(
دانشگاه شهید چمران اهواز
)
حسین سوری
4
(
گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
فاطمه حکیمی
5
(
گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
کلید واژه: اضطراب اجتماعی, ارزیابی موقعیت اجتماعی, رفتارهای ایمنی بخش,
چکیده مقاله :
اضطراب اجتماعی با ویژگی ترس از مشاهده و قضاوت دیگران در موقعیت اجتماعی مشخص می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط طرحواره های ناسازگار اولیه، بازداری رفتاری با اضطراب اجتماعی با توجه به نقش میانجی گر ارزیابی موقعیت اجتماعی، رفتارهای ایمنی بخش، تنظیم هیجان، باورها و افکار اجتماعی و باورهای مرتبط با خود، انجام گرفت. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز بودند. نمونه پژوهش شامل 483 دانشجو زن بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسش نامه هراس اجتماعی، پرسش نامه طرح واره هاي ناسازگارانه اوليه، مقیاس ارزیابی موقعیت اجتماعی، پرسش نامه رفتارهای ایمنی بخش، پرسش نامه تنظیم هیجان، مقیاس افکار و باورهای اجتماعی، مقیاس باورهای مرتبط به خود، بازداري رفتاري بود. داده ها با روش همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. شاخص های برازش نشان داد مدل فرضی پژوهش، برازش مناسبی با داده ها دارد(96/0CFI=، 96/0IFI=، 07/0RMSEA=). نتایج نشان داد بجز تنظیم هیجان، همه متغیرهای میانجی بر SAD اثر دارند. با توجه به نقش عوامل مطرح در مدل پژوهش، می توان از آن در طراحی درمان SAD دانشجویان دختر علوم پزشکی بهره گرفت.
چکیده انگلیسی :
Social anxiety is characterized by the fear of being observed and judged by another person in a social situation. Purpose of this study was to determine the structural relationships of behavioral inhibition and early maladaptive schemas with social anxiety through the mediation of social-evaluative situations, safety behaviors, emotion regulation, social thoughts and beliefs, self-beliefs to social anxiety. The research method is a descriptive-correlational study. The statistical society included all female students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Participants were 483 female students selected by available sampling method. The tools include Social Phobia Inventory(SPIN), Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-3), Older Adult Social-Evaluative Situations Questionnaire (OASES), Social Phobia Safety Behaviors Scale(SPSBS), Emotion Regulation Questionnaire(ERQ), Mini- Social Thoughts and Beliefs Scale(Mini-STABS), Self-Beliefs Related to Social Anxiety Scale(SBSA), Behavioral Inhibition Systems (BIS). The data was analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling. Fit indicators showed that the hypothetical research model has a good fit with the data (CFI=0.96, NFI=0.96, and RMSEA=0.07). Structural relations analysis showed Except emotion regulation, other variables had effect Standard coefficients with social anxiety. Considering the role of factors in the research model, it can be used in the design of SAD treatment in female medical students
بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد (1391). مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. روان شناسی مدرسه، 2(1): 79-62.#
حسنوند عموزاده، مهدی(1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26 (139): ۱۶۶-۱۷۷.#
صدوقی، زهره؛ آگیلار- وفایی، مریم؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ اصفهانیان، نامیه.(1387) تحلیل عاملی نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ در نمونه غیربالینی ایرانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۱۴ (۲) :۲۱۴-.۲۱۹.#
عادلی پور، زکیه؛ جوادی، علی؛ کارشکی، حسین (1394). رواسازی و انطباق یابی مقیاس خودباوری های مربوط به اضطراب اجتماعی(SBSA) . روان شناسی بالینی، 7(4):12-1.#
قاسم پور، عبدالله؛ جودت، حیدر؛ ناصری، ابوذر. (1391). رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی با شادکامی در دانش آموزان پسر. فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی، 3(4)، 8-1.#
محمدی، نوراله. (1387). ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای سیستم بازداری و فعالسازی رفتار در دانشجویان دانشگاه شیراز، روانشناسی بالینی و شخصیت، 6(1): 68-61. #
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5. Author; Washington DC. #
Blay, Y., Keshet, H., Friedman, L., & Gilboa-Schechtman, E. (2021). Interpersonal motivations in social anxiety: Weakened approach and intensified avoidance motivations for affiliation and social-rank. Personality and Individual Differences, 170, 110449. #
Bögels, S. M., Wijts, P., Oort, F. J., & Sallaerts, S. J. (2014). Psychodynamic psychotherapy versus cognitive behavior therapy for social anxiety disorder: an efficacy and partial effectiveness trial. Depression and Anxiety, 31(5), 363-373. #
Bruehl, A. B., Delsignore, A., Komossa, K., & Weidt, S. (2014). Neuroimaging in social anxiety disorder—a meta-analytic review resulting in a new neuro functional model. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 47, 260-280. #
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents: The mediating role of anxious automatic thoughts. Journal of anxiety disorders, 27(3), 278-288. #
Clark, D. M. (1995). A cognitive model. Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment, 69-73. #
David, D. (2014). Rational emotive behavior therapy (REBT). The encyclopedia of clinical psychology, 1-8. #
Dixon, M. L., Moodie, C. A., Goldin, P. R., Farb, N., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation in social anxiety disorder: reappraisal and acceptance of negative self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1), 119-129.
Dryman, M. T., & Heimberg, R. G. (2018). Emotion regulation in social anxiety and depression: a systematic review of expressive suppression and cognitive reappraisal. Clinical psychology review, 65, 17-42. #
Evans, R., Chiu, K., Clark, D. M., Waite, P., & Leigh, E. (2021). Safety behaviours in social anxiety: An examination across adolescence. Behaviour research and therapy, 144, 103931. #
Fox, N. A., Buzzell, G. A., Morales, S., Valadez, E. A., Wilson, M., & Henderson, H. A. (2021). Understanding the emergence of social anxiety in children with behavioral inhibition. Biological Psychiatry, 89(7), 681-689. #
Goodman, F. R., Kashdan, T. B., & İmamoğlu, A. (2020). Valuing emotional control in social anxiety disorder: A multimethod study of emotion beliefs and emotion regulation. Emotion Antony MM. Recent advances in the treatment of anxiety disorders. Canadian Psychology /Psychologie canadienne. 2011 Feb;52(1):1. #
Gould, C. E., Gerolimatos, L. A., Ciliberti, C. M., Edelstein, B. A., & Smith, M. D. (2012). Initial evaluation of the Older Adult Social-Evaluative Situations Questionnaire: A measure of social anxiety in older adults. International psychogeriatrics, 24(12), 2009-2018. #
Gray, E., Beierl, E. T., & Clark, D. M. (2019). Sub-types of safety behaviours and their effects on social anxiety disorder. Plos one, 14(10), e0223165. #
Gros, D. F., Simms, L. J., Antony, M. M., & McCabe, R. E. (2012). Development and psychometric evaluation of the Multidimensional Assessment of Social Anxiety (MASA). Journal of Clinical Psychology, 68(4), 432-447. #
Hambour, V. K., Zimmer-Gembeck, M. J., Clear, S., Rowe, S., & Avdagic, E. (2018). Emotion regulation and mindfulness in adolescents: Conceptual and empirical connection and associations with social anxiety symptoms. Personality and Individual Differences, 134, 7-12. #
Heimberg, R. G., Brozovich, F. A., & Rapee, R. M. (2010). A cognitive behavioral model of social anxiety disorder: Update and extension. In Social anxiety (pp. 395-422). Academic Press. #
Higa-McMillan, C. K., & Ebesutani, C. H. A. D. (2011). The etiology of social anxiety disorder in adolescents and young adults. Social anxiety in adolescents and young adults: Translating developmental science into practice, 29-51. #
Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive behaviour therapy, 36(4), 193-209. #
Hoppitt, L., Illingworth, J. L., MacLeod, C., Hampshire, A., Dunn, B. D., & Mackintosh, B. (2014). Modifying social anxiety related to a real-life stressor using online Cognitive Bias Modification for interpretation. Behaviour research and therapy, 52, 45-52. #
Ito, R., Kobayashi, N., Yokoyama, S., Irino, H., Takebayashi, Y., & Suzuki, S. I. (2019). Interaction effects of behavioral inhibition system/behavioral activation system and cost/probability biases on social anxiety. Frontiers in psychology, 10, 2536. #
Jazaieri, H., Morrison, A. S., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2015). The role of emotion and emotion regulation in social anxiety disorder. Current psychiatry reports, 17(1), 531. #
Karlsson, B., Sigström, R., Östling, S., Waern, M., Börjesson-Hanson, A., & Skoog, I. (2016). DSM-IV and DSM-5 prevalence of social anxiety disorder in a population sample of older people. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 24(12), 1237-1245. #
Khosravani, V., Seidisarouei, M., & Alvani, A. (2016). Early maladaptive schemas, behavioral inhibition system, behavioral approach system, and defense styles in natural drug abusers. Polish Annals of Medicine, 23(1), 6-14. #
Kizilcik, I. N., Gregory, B., Baillie, A. J., & Crome, E. (2016). An empirical analysis of Moscovitch’s reconceptualised model of social anxiety: How is it different from fear of negative evaluation? Journal of anxiety disorders, 37, 64-70#.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. #
Leichsenring, F., & Leweke, F. (2017). Social anxiety disorder. New England Journal of Medicine, 376(23), 2255-2264. #
Leigh, E., & Clark, D. M. (2018). Understanding social anxiety disorder in adolescents and improving treatment outcomes: Applying the cognitive model of Clark and Wells (1995). Clinical child and family psychology review, 21(3), 388-414. #
Martin, R., & Young, J. (2010). Schema therapy. Handbook of cognitive-behavioral therapies, 317. #
Nikolić, M. (2020). Social emotions and social cognition in the development of social anxiety disorder. European Journal of Developmental Psychology, 17(5), 649-663. #
Orue, I., Calvete, E., & Padilla, P. (2014). Brooding rumination as a mediator in the relation between early maladaptive schemas and symptoms of depression and social anxiety in adolescents. Journal of adolescence, 37(8), 1281-1291. #
Pinto-Gouveia, J., Castilho, P., Galhardo, A., & Cunha, M. (2006). Early maladaptive schemas and social phobia. Cognitive Therapy and Research, 30(5), 571-584. #
Plasencia, M. L., Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2011). Differential effects of safety behaviour subtypes in social anxiety disorder. Behaviour research and therapy, 49(10), 665-675. #
Rapee, R. M., & Spence, S. H. (2004). The etiology of social phobia: Empirical evidence and an initial model. Clinical psychology review, 24(7), 737-767. #
Schmitz, J., Krämer, M., & Tuschen-Caffier, B. (2011). Negative post-event processing and decreased self-appraisals of performance following social stress in childhood social anxiety: An experimental study. Behaviour research and therapy, 49(11), 789-795. #
Spence, S. H., & Rapee, R. M. (2016). The etiology of social anxiety disorder: An evidence-based model. Behaviour Research and Therapy, 86, 50-67. #
Stein I, Asher M, Erez S, Shechner T, Marom S, Hermesh H, Aderka IM. Developing a brief version of the social thoughts and beliefs scale (STABS) using item response theory. Cognitive Therapy and Research. 2019 Aug;43(4):792-801. #
Timulak, L., Keogh, D., Chigwedere, C., Wilson, C., Ward, F., Hevey, D., ... & Irwin, B. (2018). A comparison of emotion-focused therapy and cognitive-behavioural therapy in the treatment of generalised anxiety disorder: study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 19(1), 1-11. #
Wong, Q. J., & Rapee, R. M. (2016). The aetiology and maintenance of social anxiety disorder: A synthesis of complementary theoretical models and formulation of a new integrated model. Journal of Affective Disorders, 203, 84-100. #