@article{ author = {معصومه شفیعیandفاطمه رضاییandمسعود صادقی}, title = {تدوین مدل اجتناب متضاد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر}, journal = {مجله روانشناسی}, volume = {25}, number = {97}, page = {98-117}, year = {1400}, publisher = {انجمن ایرانی روانشناسی}, issn = {18808436}, eissn = { 16808436}, doi = {}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اجتناب متضاد اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل­­ سازی معادلات ساختاری است، جامعه آماری شامل، 457 نفر از افراد دارای علایم اختلال اضطراب فراگیر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و از ابزار­های آسیب­­ های دوره کودکی، روان­ آزردگی، مشکلات بین فردی، اجتناب متضاد از نگرانی، اجتناب متضاد هیجانی و اضطراب فراگیر استفاده شد. داده­ ­ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است. در این مدل روان­­ آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری داشتند، ولی آسیب­­ های دوره کودکی و اجتناب متضاد هیجانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری نداشتند، همچنین مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنا­داری بین روان آزردگی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند و مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنی­ ­داری بین آسیب­­ های دوره کودکی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند. بر اساس یافته­ ­های پژوهش علایم اختلال اضطراب فراگیر تحت تأثیر آسیب­­ های دوران کودکی، روان­­ آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی قرار دارد.}, keywords = {childhood trauma, contrast avoidance, interpersonal problems, neuroticism, generalized anxiety disorder}, title_fa = {تدوین مدل اجتناب متضاد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اجتناب متضاد اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل­­ سازی معادلات ساختاری است، جامعه آماری شامل، 457 نفر از افراد دارای علایم اختلال اضطراب فراگیر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و از ابزار­های آسیب­­ های دوره کودکی، روان­ آزردگی، مشکلات بین فردی، اجتناب متضاد از نگرانی، اجتناب متضاد هیجانی و اضطراب فراگیر استفاده شد. داده­ ­ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است. در این مدل روان­­ آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری داشتند، ولی آسیب­­ های دوره کودکی و اجتناب متضاد هیجانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری نداشتند، همچنین مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنا­داری بین روان آزردگی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند و مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنی­ ­داری بین آسیب­­ های دوره کودکی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند. بر اساس یافته­ ­های پژوهش علایم اختلال اضطراب فراگیر تحت تأثیر آسیب­­ های دوران کودکی، روان­­ آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی قرار دارد.}, keywords_fa = {آسیب های دوره کودکی، اجتناب متضاد، مشکلات بین فردی، روان آزردگی، اختلال اضطراب فراگیر}, URL = {rimag.ir/fa/Article/22268}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/22268},